זמני כניסת ויציאת שבת בארץ ובעולם, פרשת כי תשא, 10.3.23
מתי שבת נכנסת ומתי יוצאת - בארץ ובעולם, הברכה שמברכים קודם הדלקת נרות, הלכות שבועיות ודבר תורה אחד רגע לפני בואה של המלכה • שבת שלום ומבורך מעכשיו 14! The post זמני כניסת ויציאת שבת בארץ ובעולם, פרשת כי תשא, 10.3.23 appeared first on עכשיו 14.
זמני כניסת ויציאת שבת בארץ:
ירושלים: כניסת שבת: 17:03 יציאת שבת: 18:20
תל אביב: כניסת שבת: 17:22 יציאת שבת: 18:22
אשדוד: כניסת שבת: 17:23 יציאת שבת: 18:22
באר שבע: כניסת שבת: 17:25 יציאת שבת: 18:22
אשקלון: כניסת שבת: 17:15 יציאת שבת: 18:23
חדרה: כניסת שבת: 17:14 יציאת שבת: 18:21
חיפה: כניסת שבת: 17:13 יציאת שבת: 18:21
נהריה: כניסת שבת: 17:13 יציאת שבת: 18:21
פתח תקווה: כניסת שבת: 17:04 יציאת שבת: 18:21
נתניה: כניסת שבת: 17:14 יציאת שבת: 18:22
מודיעין: כניסת שבת: 17:14 יציאת שבת: 18:21
אילת: כניסת שבת: 17:15 יציאת שבת: 18:21
זמני כניסת ויציאת שבת בעולם:
ניו יורק: כניסת שבת: 17:39 יציאת שבת: 18:39
ברצלונה: כניסת שבת: 18:33 יציאת שבת: 19:34
פריז: כניסת שבת: 18:29 יציאת שבת: 19:36
אמסטרדם: כניסת שבת: 18:17 יציאת שבת: 19:27
לונדון: כניסת שבת: 17:37 יציאת שבת: 18:47
בודפשט: כניסת שבת: 17:23 יציאת שבת: 18:28
פראג: כניסת שבת: 17:40 יציאת שבת: 18:48
אומן: כניסת שבת: 17:38 יציאת שבת: 18:44
בנגקוק: כניסת שבת: 18:09 יציאת שבת: 18:59
ברכת הדלקת נרות שבת:
לאחר הדלקת הנרות עוצמת האשה את עיניה או מכסה אותן בידיה, מברכת ושוב מסתכלת בנרות
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהַי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁתְּחוֹנֵן אוֹתִי וְאֶת אִישִׁי וְאֶת כֹּל קְרוֹבַי, וְתִתֶּן לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים, וְתִזְכְּרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹבָה וּבְרָכָה, וְתִפְקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, וְתַשְׁכֵּן שְׁכִינָתְךָ בֵּינֵינוּ, וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים אוֹהֲבֵי יְיָ, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ, בַּיְיָ דְּבֵקִים וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בְּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא, שְׁמַע אֶת תְּחִנָּתִי בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ, וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד, וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה. אָמֵן.
הלכה שבועית
הלכה שבועית- פרשת תרומה
בכל תרומה או צדקה שאדם נותן, נדמה לו כי יצא סכום הכסף מרשותו, וחסר הוא את אותו הסכום שהיה ברשותו ועבר לרשות הצדקה. לא כך היא האמת, אלא אדרבא, אותו הסכום שניתן לצדקה, הוא הסכום שייתן לו את הברכה והעושר, כך שלמעשה כסף זה לא יצא ממנו, אלא ייתן לו עוד ועוד, כמו שאמרו רבותינו, 'עשר בשביל שתתעשר', וזהו הסוד במילה שכתבה התורה "ו נ ת נ ו" שנקראת ישר והפוך, ללמדנו, שכל מה שאדם נותן לצדקה, בסוף חוזר אליו הכל בכפל כפליים. (הגאון רבי זבדיה הכהן)
מתכון לשבת
מרק גונדי ממאכלי הדגל של המטבח הפרסי
לעיסה:
• חצי קילו חזה עוף טחון
• 3 בצלים בינוניים מגורדים
• כוס וחצי קמח חומוס (להשיג בחנויות תבלינים)
• חצי שקית אבקת אפיה
• כפית ורבע מלח
• כפית פלפל שחור
• כפית כמון
• כפית כורכום
• כף שמן
• 2 כפות מים
לציר :
• שמן
• בצל
• כורכום
• מלח
• פלפל שחור
• מרק עוף
• 2 חלקי עוף שאוהבים
• תפוח אדמה חתוך
• חומוס מושרה או מבושל
• לימון פרסי
• חצי לימון סחוט
ללוש יחד עד שכל החומרים מתאחדים ,מנוחה במקרר כשעה עם כלי מכוסה בסיר רחב מטגנים בצל גדול מוסיפים את 2 חלקי העוף ומטגנים עד להזהבה מוסיפים כפית כורכום, מלח ,פלפל שחור, כף מרק עוף, תפוח אדמה, חומוס מבושל/מושרה כל הלילה, חצי לימון סחוט, כליטר מים ומבשלים כחצי שעה.
מוסיפים 1 לימון פרסי
לאחר חצי שעה כשהציר רותח, מגלגלים את העיסה לכדורים, מוסיפים לסיר ומבשלים כ- 40 דקות נוספות עד לסיום הבישול
בתאבון!
שולחן שבת, אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט פלאש 90
פרשת השבוע – כי תשא
כשיש היפרדות בין היש האלוקי ליש האנושי מגיעה הנפילה
פרופ' אבי לוי
פרשת "כי תישא" מתחילה בציווי של מחצית השקל. מדוע חצי ובכלל האם כל החצאים שווים? היכן עוד מופיעים חצאים והאם מתקיים ביניהם קשר רעיוני? כבר בפרשת משפטים כתוב: "וייקח משה חצי הדם וישם באגנות וחצי הדם זרק על המזבח". שני חצאי דם אבל לא שווים בשימוש.
במגילת אסתר שקראנו השבוע שוב פגשנו את החצי: "מה שאלתך ויינתן לך ומה בקשתך עד חצי המלכות ותעש". שוב, מצוין כאן רק חצי אחד, אך מה עם החצי השני? בחטא העגל בפרשתנו, התורה נותנת סיבה "כי בושש משה לרדת מן ההר". לא הייתה לבני ישראל הסבלנות לחכות עוד שש שעות, שהן מחצית היום, ואילו רק היו מחכים בסבלנות את החצי השני, הרי שכל ההיסטוריה הייתה משתנה, עם ישראל היה מקבל את התורה ונכנס מיד לארץ ישראל.:
לפי תורת החסידות, קיימים תמיד שני חצאים: הראשון עליון אלוקי, והשני תחתון אנושי. הראשון מיועד לעולה שהיא כולה קודש לה׳, והשני לקורבן שלמים שמיועד לצרכי נדבה ומיועד לאדם האנוש. ישראל הגיעו לרום רוחני גבוה של "נעשה ונשמע", שמשלב בתוכו חצי אלוקות וחצי אנושות. השבר בא מיד אח"כ כשמשה בושש לרדת, חלפה לה מחצית היום ומשה איננו, בני ישראל לא עמדו במבחן .
גם משה בנוי משני חצאים. אומר המדרש: "איש האלוקים " – מחציו ומעלה- אלוקים ומחציו ומטה- איש בשר ודם. עם ישראל חשב שמשה נשאר בשמים: שחציו האלוקי גבר על חציו האנושי שנעלם ולא יתגלה עוד, ואז הם נשברו: "כי זה משה האיש לא ידענו מה היה לו"- חציו האנושי של משה נעלם לנו. הרי רק חלקו האלוקי של משה לכאורה היה יכול לעלות אל ההר. בניגוד להגיון המתמטי החצי האלוקי הוא לא חצי אלא שלם, כי מהותו של ה׳ בשלמות. וכך, יש לנו בעצם שלם שזהו הקב"ה וחצי שני שהוא החלק האנושי, וכך משה יכול היה לעלות להר גם בגופו הגשמי משום שלפני ריבונו של עולם אין חצי, הכל שלם ולכן הפך משה כולו לאלוקות.
כשיש היפרדות בין היש האלוקי ליש האנושי מגיעה מייד הנפילה: "אם יש ה׳ בקרבנו, אם אין". משה רבנו רוצה לראות בעיניו האנושיות את ה׳: "הראני נא את כבודך". כשמשה רואה את העם ברעתו הוא מנתץ את לוחות הברית, כי מעשה אלוקים המה והמכתב מכתב אלוקים הוא. לא יכל עם ישראל לשרוד אם היו נשארים הלוחות הראשונים (רק שברי לוחות בארון) וכך אומר ה׳ למשה: "פסול לך" שוב: לך- בשבילך. הכן בידיך את לוחות הברית לטובתכם, וזה מקור התורה שבע"פ.
התורה מצווה על מחצית השקל- השותפות האנושית באחזקת בית ה׳. וכל אחד מישראל שותף באותה מידה, הן העני והן העשיר, כך שהעשיר לא יביא יותר וירגיש שווה יותר מכל אחד אחר. מחצית גם לעבודה על המידות. כשאתה מרגיש ומתנהג כחצי כל הזמן, אז אתה שומר על הפרופורציה של האגו ולא עף על עצמך. ואז יש סיכוי שהחצאים האנושיים יתחברו יחד לאחדות ישראלית אחת.
משה רבנו יורד מן ההר לאחר הבשורה שעמו חטא ושני לוחות העדות בידו. "לוחות כתובים משני עבריהם מזה ומזה הם כתובים". והתורה מוסיפה עוד תיאור של הלוחות: "והלוחות מעשה אלוקים המה והמכתב מכתב אלוקים הוא. חרות על הלוחות". במסכת אבות כתוב: "אל תקרי חרות (ח בקמץ) אלא: חרות" (ח בצירה). מה הקשר בין חרות לחירות? מה הקשר בין שניהם למעשה העגל?
כשחורתים על אבן התוצאה משתמרת לאורך זמן ולא כמו סתם כתיבה. כמו כן, הכתב והחומר שעליו כותבים הם אותו חומר: אבן! הכתב הוא חלק ממהות האבן. במילה חרות ( בקמץ) וחירות ( בצירה) יש זהות בין החומר והתוכן. כשעם ישראל חטא בעגל והפנה גבו לה׳ ואמר על העגל: אלה אלוהיך ישראל וזאת כנגד: אנכי ה׳ אלוקיך!
זה ביטא את התנתקות העם מהעצמיות והפנימיות שלו, בין התורה לבין אותיותיה ולכן האותיות פרחו. משה שיבר את הלוחות. את חומרת המציאות מתארת התורה: אלה לא סתם לוחות, אלו לא סתם אותיות. אלא: המכתב – מכתב אלוקים הוא. הלוחות הם מעשה אלוקים! כאילו זועק: לא בי בגדתם! בגדתם בעצמכם, בעצמיות שלכם. איבדתם את החרות שלכם.
פרופ' אבי לוי הוא נשיא האקדמית דתית לחינוך שאנן בחיפה
The post זמני כניסת ויציאת שבת בארץ ובעולם, פרשת כי תשא, 10.3.23 appeared first on עכשיו 14.