גילוי דרמטי: מה קרה יום לאחר מכתבו המופלא של ה’בבא מאיר’ לכ”ק האדמו”ר מליובאוויטש?

גילוי דרמטי לרגל יום ההילולא של מרן אדמו"ר מליובאוויטש: מה קרה יום לאחר מכתבו של ה'בבא מאיר' זצוק"ל לכ"ק מרן אדמו"ר מליובאוויטש?

גילוי דרמטי: מה קרה יום לאחר מכתבו המופלא של ה’בבא מאיר’ לכ”ק האדמו”ר מליובאוויטש?

בכ”ז חשוון תשי”א בתוך שנת פטירת האדמו”ר הריי”צ כותב הגה”ק רבי מאיר אבוחצירא זצ”ל ה’בבא מאיר’ מכתב נדיר ביותר  לכ”ק מרן הגה”ק  מליובאוויטש בתואר “שר התורה כ”ק אדמו”ר” וקובע כי הוחלט בשמיים כי הוא “אור ישראל וקודשו שליטא”, באורח פלא יום למחרת בכ”ח חשוון תשי”א, לראשונה מאז סירובו לקבל את נזר נשיאות חב”ד במשך כל שנת האבילות על חותנו האדמו”ר הריי”צ, יוצאת הוראה באופן רשמי ממזכירות ההאדמו”ר מליובאוויטש עם התואר “כ”ק אדמו”ר הרמ”ש” להצביע בבחירות לעיריות בארץ הקודש ומפורסמת לאור בקשת הרבי בכל העיתונות החרדית והדתית בארץ הקודש.

ערב היום הגדול והקדוש הילולא קדישא  ג’ בתמוז שלושים שנה, jdn  שופך אור חדש על אחד השלבים הדרמטיים שהיו בדרך לקבלת נשיאותו של מרן האדמו”ר מליובאוויטש באופן רשמי, בצירוף קטעי עיתונות נדירים מאותה התקופה.

מאת: הרב שבתי ויינטראוב

כידוע במשך שנה שלימה מאז הסתלקות הוד כ”ק אדמו”ר הריי”צ בי’ שבת תש”י סירב כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש בתוקף לקחת על עצמו את נשיאות חב”ד ולא נתן שיכתבו את התואר כ”ק אדמו”ר.  השנה בעקבות התגלית ההיסטורית בספר החדש “האיר פני המזרח” במכתבו של הגה”ק הבבא מאיר רבי מאיר אבוחצירא זצוק”ל, למרן האדמו”ר מליובאוויטש מתאריך כ”ז חשוון תשי”א, מתבהרים דברים מופלאים ביותר שיכולים להסביר לפתע את השינוי הדרמטי באחד השלבים הקריטיים בקבלת נשיאותו ביד רמה של כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש.

בספר החדש ‘האיר פני המזרח’ המעורר גלים בכל רחבי העולם היהודי ובו מסכת הקשרים של כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש עם הרה”ק רבי ישראל אבוחצירא הבבא סאלי ובנו הגה”ק ממשיך דרכו רבי מאיר אבחצירא הבבא מאיר, נחשף מכתב דרמטי ביותר  שכתב רבי מאיר אבוחצירא ךכ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש בתאריך כ”ז חשוון תשי”א, חודשיים וחצי לפני קבלת הנשיאות באופן רשמי על ידי כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש ביו”ד שבט תשי”א.

במכתב שכותב הגה”ק הבבא מאיר רבי מאיר אבוחצירא לכ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש בתאריך כ”ז חשוון תשי”א, הוא מודה לרבי על משלוח הספרים שהרבי שולח לו ביניהם ספרי תניא וכן מדברות קודשו של כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש ומחותנו הוד כ”ק אדמו”ר הריי”צ, אך למעשה הוא כבר מתייחס לכ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש כאדמו”ר, ואף כותב בתוך המכתב כי כך כבר הוחלט משמיים. כאשר כותב בסוף המכתב את המשפט המדהים הבא “ובא האות להודיע במרום קודשו אור ישראל וקודשו שליט”א“. גם בתאריך המכתב “יום ג’ שהוכפל בו כי טוב כ”ז לחודש מר חשון”  הוא כותב דבר בלתי שיגרתי ומדהים “כאן שנה רבי הוד והדר תשו”ה [תשי”א] עליו”, כאשר הרמז שכ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש יקבל את הנשיאות בשנת תשי”א. מילים מופלאות שבשנה זו הוא יהיה רבי וכן מביא את הפסוק מתהילים (כא, ו) “הוד והדר תשו”ה עליו” כאשר תשו”ה זה השנה לפרט קטן תשי”א, כאשר כל הפרק בתהילים ממנו מביא רבי מאיר אבוחצירא הפסוק הוא מכוון למלכות בית דוד, כפי שכותב רש”י בתחילת פרק כ”א שזה הולך על מלך המשיח.

 

עמוד ההוראה ושר התורה כקש”ת האדמו”ר מר”ן מנחם מענדל שניאורסאהן שליט”א

כאמור במכתב זה כבר מתייחס לכ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש כאדמו”ר לכל דבר עם תארים מופלגים וכך כותב בתואריו לרבי “לראש צדיק, קדוש ישראל מלכנו, גאון עוזנו וצבי עדיינו, אינו אלא שרף מלאך אחד המיוחד בעדרו איש אלקים קדוש הוא מופת הדור והדרו’ רב פעלים מקבציאל שריבה וקבץ פעלים לתורה עטרה בראש כל אדם עטרת צבי וצפירת תפארה עמוד ההוראה ושר התורה כקש”ת האדמו”ר מר”ן מנחם מענדל שניאורסאהן שליט”א ויחשל”א [ויחי שמו לעד אמן] חתנא דבי נשיאה אריא דבי עלאה כקש”ת האדמו”ר מרנא ורבנא קוה”ק [קודש הקדשים] וכו’ זצוקללה”ה נבג”מ זי”ע ועכ”י אכי”ר. [ראה צילום מכתבו של הבבא מאיר לרבי] [המכתב המלא]

הבקשה של המשפיע

בעקבות הסערה בכל העולם שעורר מכתבו המופלא של הגה”ק רבי מאיר אבוחצירא ה”בבא מאיר” לכ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש לפני הנשיאות עם התוארים המופלגים ועם התואר כ”ק אדמו”ר שר התורה וכן הדברים המרטיטים בסוף מכתבו שכותב במפורש “ובא האות להודיע במרום קודשו אור ישראל וקודשו שליט”א” שאכן על הרבי לקחת את ההנהגה שכך הוחלט משמיים, ומרמז זאת בגלוי בכתיבת התאריך שמוסיף את המילים “כאן שנה רבי”,  פנה אלי בחול המועד פסח הגה”ח המשפיע הדגול רבי מענדל ועכטר שליט”א וביקש ממני לבדוק האם אכן בסמיכות למכתבו של ה”בבא מאיר” חל שינוי בעניין קבלת הנשיאות מצד כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש בעצמו, כאשר  הרב ועכטר מתבטא שלא ייתכן שמכתב מופלא ושמיימי כזה מרבי מאיר אבוחצירא עם תוארים מבהילים כאלו ועם עניינים שמיימים שלמעלה מבינת אנוש לגמרי כפי שכותב רבי מאיר אבוחצירא, ולא יראו בהנהגת כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש באותה תקופה שינוי בהתייחסותו לנשיאות.

למרות שלא ציפיתי למצוא משהו ולא חשבתי שנוכל למצוא הקשר לכך בפרט לפי ימי התאריכים, אולם בעקבות בקשתו של המשפיע הרב ועכטר החלטתי לבדוק לעומק את העניין,  ובסייעתא דשמיא בלתי רגילה ומה רבה הפליאה והתדהמה כאחד,  שראו אצל כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש שינוי דרמטי בלתי נתפס כבר יום למחרת כתיבת מכתבו של רבי מאיר אבוחצירא, בתאריך כ”ח חשוון בעניין התואר כ”ק אדמו”ר וכן בהוראות של כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש בנושאים ציבוריים, שכידוע כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש התנגד בתוקף הכי גדול לתואר זה,  מה שמחדד עוד יותר את הקשר השמיימי בין כתיבת מכתבו של הגה”ק רבי מאיר אבוחצירא לרבי ולשינוי שהתחולל מיד אצל כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש. ובעקבות כך גם נחשפת ההוראה הראשונה של כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש עוד לפני הנשיאות שזכתה לכותרות ראשיות בעיתונות החרדית של אז כמובן עם התואר כ”ק אדמו”ר מליובאוויטש, ועל כך בהמשך.

להצביע בבחירות לרשויות המקומיות עם התואר כ”ק אדמו”ר לפני הנשיאות

ושימו לב לשינוי המתחולל יום לאחר כ”ז מר חשוון בתאריך כ”ח חשוון תשי”א, הייתה זו הפעם הראשונה לפני קבלת הנשיאות באופן רשמי, שבמזכירות כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש כותבים על הרבי באופן רשמי את התואר כ”ק אדמו”ר הרמ”ש שליט”א וכך גם מודפס באגרות קודש.

מדובר היה במברק שנשלח לארץ הקודש בכ”ח חשוון תשי”א בקשר להוראת כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש על החובה להצביע בבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו לראשונה בארץ הקודש לאחר הקמת המדינה. הבחירות עצמם התקיימו  בתאריך ה’ כסלו תשי”א.

במברק שנשלח בכ”ח חשוון תשי”א בפעם הראשונה באופן רשמי המזכירות כותבת  על הרבי מליובאוויטש את התואר “כ”ק אדמו”ר הרמ”ש שליט”א”.

הנה המכתב כפי שמופיע באגרות קודש חלק ד’ עמוד נ”ח.


ב”ה, ערב ראש חודש כסלו, ה’תשי”א

הרה”ג והרה”ח וו”ח אי”א נו”מ עוסק בצצ”ב

איש רב פעלים וכו’ וכו’ מוהר[ש]”י שי’ זוין

שלום וברכה!

תמול [כ”ח מרחשון] נשלחה מברקה מאת כ”ק אדמו”ר הרמ”ש שליט”א על שם כת”ר והר’ משה  שי’ גורארי’, וזה לשונה:

במענה לשאלת רבים נא לפרסם דעתי הצעתי ובקשתי להשתתף בהמון בחירות לעיריות ולהצביע בעד רשימות חרדיות

באופן שיובטח מספר הכי גדול של חרדים בעיריות. בתודה ובברכה“.

/החתימה/

בטח יאשר קבלת המברקה ומהתוצאות בזה, ות”ח מראש.

בשם המזכירות


 לראשונה מאז ההסתלקות תואר כ”ק אדמו”ר

ואכן בספר “ימי בראשית” בהוצאת קה”ת בשנת תנש”א בעמוד 301 המתעד את כל המאורעות שקדמו לקבלת הנשיאות מציינים  שבלשון המברק לפנינו מתאריך כ”ח חשוון תשי”א  “מוזכר לראשונה מאז הסתלקות כ”ק אדמו”ר הריי”צ  התואר “כ”ק אדמו”ר הרמ”ש שליט”א” במכתב רשמי מטעם מזכירות כ”ק אד”ש“.  [ראה צילום מאגרות קודש ומהספר ימי בראשית]

 

דורש לפרסם את המברק להצביע בבחירות בכל האמצעים בארץ הקודש

המברק של כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש נשלח כאמור לארץ הקודש והרבי דרש שמברק זה יתפרסם בכל המקומות של אנ”ש ובעיתונות בארץ הקודש, כדי להביא את דעת התורה הק’ אודות החובה להצביע עבור הרשימות החרדיות בבחירות לרשויות המקומיות.

בעיתון “הקול” של אגודת ישראל ביום הבחירות לרשויות המקומיות יום שלישי ה’ כסלו תשי”א  בכותרת של העיתון מתפרסמת ככתבה וכלשונה “התלגרמה [מברק] מכ”ק  אדמו”ר שליט”א מליבאוויץ” כאשר המברק מצוטט כולו בגוף הידיעה. [ראה צילום עיתון הקול]

גם עיתון ‘המודיע’ בכותרתו הראשית של יום שלישי ה’ כסלו תשי”א יום הבחירות לרשויות המקומיות  שם את מברקו של כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש בתואר כ”ק אדמו”ר מליובאוויץ, כאשר כל העמוד הראשון מוקדש לבחירות לרשויות המקומיות ומכתבי האדמו”רים והרבנים על החובה להצביע בבחירות ומברקו של כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש תופס את הכותרת למעלה תחת הכותרת “מברק מכ”ק אדמו”ר מליבאוויץ למען הרשימות הדתיות” כאשר שמים את המברק ככתבו וכלשונו עם שמו הקדוש של הרבי מליובאוויטש בסיום המברק. [ראה צילום עיתון המודיע ה’ כסלו תשי”א עם מברקו של הרבי מליובאוויטש]

בעיתון הצופה מתאריך של יום שני ד’ כסלו תשי”א יום לפני הבחירות, בו הם מדווחים בעמודי החדשות על קריאת הרבנים והאדמו”רים להצביע בבחירות לרשויות המקומיות נכתב בזה הלשון “מניו יורק נתקבל מברק מאת כ”ק אדמו”ר מליובאוויטש הקורא לאנ”ש בכל אתר ואתר  ללכת לבחירות ולהצטרף לרשימות הדתיות המאוחדות” [ראה צילום]

מודה לרב זוין על פרסום הוראתו בעניין הבחירות

במכתב מיום ד’ דחנוכה תשי”א להרב שלמה יוסף זוין זצ”ל כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש מודה לו שטרח לפרסם את המברק להצבעה בבחירות לרשויות המקומיות כאשר בכל המקומות הרבי כבר מופיע עם התואר כ”ק אדמו”ר מליובאוויטש, וכל זאת בהוראה מלמעלה,  וכך כותב הרבי לרב זוין [אגרות קודש חלק ד’ עמוד צ”א] “תשואות חן על טרחתו בפרסום דעתי והצעתי בעניין הבחירות“.

זכינו בעקבות מכתבו המופלא של הבבא מאיר בספר ‘האיר פני המזרח’ לגלות בסייעתא דשמיא עוד שלב דרמטי שחל ביחסו של כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש להנהגת הדור עד התגלות המשיח, וכן מתי פורסמה הוראת כ”ק מרן אדמו”ר מליובאוויטש לראשונה עם התואר כ”ק אדמו”ר מליובאוויטש, בתאריך כ”ח חשוון וכפי שכתב רבי מאיר אבוחצירא לרבי יום קודם בכ”ז חשון תשי”א “ובא האות להודיע במרום קודשו אור ישראל וקודשו שליט”א“.

האיר פני המזרח –

מסכת הקשרים בין הרבי ל’בבא סאלי’ ובנו הבבא מאיר וגדולי רבני המזרח 

הספר “האיר פני המזרח” יצא לאור לרגל מלאות 40 שנה לפטירת ה’בבא סאלי’, חושף לראשונה את מסכת הקשרים המופלאה שנוצרה בין הוד כ”ק אדמו”ר הגה”ק  רבי מנחם מענדל מליובאוויטש זצוק”ל, לבין הגה”ק רבי ישראל אבוחצירא הסבא קדישא ה”בבא סאלי” ובנו ממשיך דרכו הגה”ק רבי מאיר אבוחצירא זי”ע ה”בבא מאיר”, וכן עם גדולי רבני המזרח. קשרים אלו החלו להתהוות מיד עם עלותו של כ”ק אדמו”ר מליובאוויטש לכס נשיאות חב”ד בשנת תש”י,  מסכת הקשרים בין הסבא קדישא רבי ישראל אבוחצירא ובנו הגה”ק רבי מאיר אבוחצירא עם הרבי מליובאוויטש היו קשרי הערצה מופלאים ובעיקר שמיימיים. צדיקי בית אבוחצירא ראו עין בעין את פעולותיו ועבודתו בקודש של הרבי מליובאוויטש, והיו שותפים פעילים במהפכה האדירה שחולל הרבי מליובאוויטש בארצות המזרח, ובעיקר בהחדרת אור החסידות ופנימיות התורה  בקרב רבבות בני עדות המזרח.

ההיסטוריה החסידית ויהדות המזרח

בספר “האיר פני המזרח” נכנסים אנו יחד למנהרת הזמן של ההיסטוריה החסידית ויהדות המזרח, ובעיקר דרך הקשרים שהתהוו בין מנהיג ישראל קדש הקדשים ראש בני ישראל כ”ק מרן האדמו”ר  מליובאוויטש לבין הסבא קדישא מרן הגה”ק רבי ישראל אבוחצירא סידנא בבא סאלי ובנו ממשיכו הגה”ק מרן רבי מאיר אבוחצירא וגדולי חכמי המזרח.

בספר נחשפים גם קשרים עלומים בין עשרות מצדיקי המזרח מארצות מרוקו וטוניס ועוד עם כ”ק מרן האדמו”ר מליובאוויטש, ביניהם רבני משפחת אבוחצירא,  זקן רבני מרוקו הגר”י מאמן, מרן הגר”ע יוסף ובנו הגר”י יוסף, הגר”י צדקה ראש ישיבת פורת יוסף, הגר”ש משאש, הגאון רבי מצליח מאזוז הי”ד,  הגאון רבי רפאל ברוך טולידנו, הגאון רבי שבתי אטון,  הגר”י קצין, הראשונים לציון, הרב עוזיאל, הרב ניסים, המקובל הגר”מ אליהו,  רבי חי חיותה הכהן מגדולי רבני טוניס, ועוד עשרות רבנים, אשר כחוט השני רואים את ההערצה ההדדית והפעולות בקודש של כ”ק אדמו”ר מליובאוויטש בכל קצוי תבל.

המכתב המלא של רבי מאיר אבוחצירא ה”בבא מאיר”

ב”ה

יום שנכפל בו כי טוב ז”ך לחו’ מרחשון 

כאן שנה רבי “הוד והדר תשו”ה [תשי”א] עליו” לפ”ק 

עליון על כל הממלכות יריק שפע טללי שלומות וברכות

לראש צדיק, קדוש ישראל מלכנו, גאון עוזנו וצבי עדיינו, אינו אלא שרף מלאך אחד המיוחד בעדרו איש אלקים קדוש הוא מופת הדור והדרו’ רב פעלים מקבציאל שריבה וקבץ פעלים לתורה עטרה בראש כל אדם עטרת צבי וצפירת תפארה עמוד ההוראה ושר התורה כקש”ת האדמו”ר מר”ן מנחם מענדל שניאורסאהן שליט”א ויחשל”א [ויחי שמו לעד אמן] 

חתנא דבי נשיאה אריא דבי עלאה כקש”ת האדמו”ר מרנא ורבנא קוה”ק [קודש הקדשים] וכו’ זצוקללה”ה נבג”מ זי”ע ועכ”י אכי”ר

אשתחוה אפים ארצה בקידה חמש מאות, כלפי הקדש הרב דומה למלאך ה’ צבאות ולכל הדברות ולכל האמירות, קדמה קריאה זו תפלה לאל נורא עלילה, ימים על ימי מלך יוסיף ושנותיו באחד ומאה יעלו ‘כסא וסמוכות שלו’ ישב לכסא רם ומתנשא ‘שש מעלות לכסא’ ובצלו נחיה כולהו שני קאמרינן והדריה וזיוה ויקריה לא יעדי מינן, והיה עלהו רענן על ישראל ועל רבנן אמן נצח סלה ועד.

“שזכינו לריחו דברות קודשו מלהבות אש דברי אלקים חיים”

אין לי פה להשיב ולא מצח להרים ראש נגד כ”ק מרן שליט”א וענוותו תרבני, שפנה אל האזוב יתוש כמוני שזכינו לריחו דברות קודשו מלהבות אש דברי אלקים חיים בצירוף ספרי דבי רב קוה”ק [קודש הקדשים] ששכינה ממש מדברת מתוך גרונו המלאים יחודים ויראת שמים וגובה להם וליראה להם ספה”ק [ספר הקדוש] בעשר קדושות ספה”ק [ספר הקדוש] התניא וכו’ אשר כל הוגה בהם בכוונה שלימה ורצויה אם אבן הוא נימוח ואם ברזל הוא מתפוצץ בלי שום ספק חלילה.

אשרינו מ”ט [מה טוב] חלקנו ומ”ן [ומה נעים] גורלנו שזכינו לאורות קדשים המשמחים אלקים ואנשים, עיני לשמיא נטלית, שישפיע עלינו מזיו קדושתם ותורתם וזכותם תגן עלינו אלף המגן, ויתקננו בעצה טובה מלפניו בגשמיות ורוחניות אמן.

ובא האות להודיע במרום קודשו אור ישראל וקודשו שליט”א תלי”ת [תהילה לה’ יתברך] הכל מסודר בסדר נאה ויאה על התורה ועל העבודה ארוכה מארץ מדה ה’ יגמור לטובה ולברכה אלף פעמים ככה אמן ואמן.

צילום המכתב