למרות השינוי: למה לא שרים "מה נשתנה" בסוכות?
השינוי בסוכות, בניית דירת ארעי ו"נדודים" מבית הקבע שלנו למשך שבוע נותנים לנו את היכולת להסתכל על הבית שלנו מבחוץ. על ידי כך המבט על החיים שלנו מתחדש ומתרענן וזה מסייע לנו להתחיל את השנה בצורה מדויקת ונכונה יותר The post למרות השינוי: למה לא שרים "מה נשתנה" בסוכות? appeared first on עכשיו 14.
כולם מכירים את "מה נשתנה" שאנו קוראים מההגדה, סביב שולחן החג בפסח. אך נשאלת השאלה מתי ישנו שינוי גדול יותר בפסח או בסוכות? – כשאדם יושב בתוך ביתו בליל הסדר או כשהוא יושב מחוץ לביתו בתוך סוכה?
לכאורה בסוכות השינוי גדול יותר, האדם מקים מבנה ארעי ליד ביתו, כולל דפנות, גג, דלת, תאורה וכד'. מכניס לתוכו שולחן, כיסאות, מיטה; וממש עובר דירה למשך שבעה ימים. וכי שינוי זה אינו גדול מליל הסדר שבו אדם נשאר בביתו ורק מארגן סעודה מפוארת?
התשובה הגלותית אומרת שבשביל היהודי הנודד, לצאת מהבית ולעבור דירה זה לא שינוי כל כך גדול. במהלך ההיסטוריה יהודים גורשו מכל מקום שבו חיו ולכן לעזוב את הבית לא היה שינוי גדול בעבורם לעומת זאת, לשבת כבני מלכים בליל הסדר זה שינוי גדול.
לנדודים שיהודים סבלו מהם במהלך ההיסטוריה היה גם צד חיובי. כדי להסביר את זה נספר על ניסוי שנעשה בעכברים: לקחו עכברים שזה עתה נולדו וחילקו אותם לשתי קבוצות. קבוצה אחת הונחה בכלוב מסודר ונוח, שם חיו במהלך השנה הראשונה לחייהם. הקבוצה השנייה הועברה כל חודשיים לכלוב אחר שבו היו אטרקציות שונות ומגוונות. לאחר שנה בדקו את המוח של שתי הקבוצות וראו, כצפוי, שהמוח של הקבוצה השנייה הגיע לרמת התפתחות הרבה יותר גבוהה.
העובדה שיהודים נדדו ממקום למקום חייבה אותם להיות חדים, ערניים, ולרכוש מקצועות אינטלקטואליים – כמו רפואה, משפטים וכלכלה – שניתן "לנייד" ממקום למקום. הגלות הסתיימה, ברוך ה', ועם ישראל יושב בארצו. השאלה היא איך נימנע את ההתנוונות שעלולה להיות מנת חלקנו, וכמו שקראנו בפרשת האזינו "וישמן ישורון ויבעט, שמנת עבית כשית" (דברים לב, טו). התורה מעמידה לרשותנו מגוון דרכים להתמודד עם בעיה זו ואחת מהן היא הסוכה (על כך שיש בסוכה בחינת גלות, ראו למשל: ילקוט שמעוני, רמז תרנד; פלא יועץ, ערך סוכה; פרי צדיק, חג סוכות, ח).
בניית דירת ארעי ו"נדודים" מבית הקבע שלנו לדירה זו במשך שבוע – נותנים לנו את היכולת להסתכל על הבית שלנו מבחוץ. על ידי כך המבט על החיים שלנו מתחדש ומתרענן וזה מסייע לנו להתחיל את השנה בצורה מדוייקת ונכונה יותר. מסרים שונים עולים מהישיבה בסוכה: החשיבות של כסף לעומת ערך הפשטות והצניעות; אגואיזם והתרכזות בעצמנו לעומת הכנסת אורחים וקבלת האחר, תחושת הביטחון (המדומה) שנותנים לנו קירות האבן לעומת הביטחון בה' שאנו לומדים מדפנות הסוכה ומהסכך שלה; סגפנות והתנזרות מהחיים לעומת חיבור נכון לעולם ולמציאות; אשליית השליטה שלנו על המציאות לעומת ההבנה שכוחותינו מוגבלים ועלינו להתפלל לסיעתא דשמיא; ועוד ועוד.
יהי רצון שנזכה לשבת בסוכה מתוך שמחה וטוב לבב, ועל ידי כך נזכה לעלות ולהתעלות ולכוון טוב יותר את השנה הבאה עלינו לטובה.
הכותב הוא הרב ד"ר יוסי שטמלר רב אוניברסיטת חיפה, ורב תוכנית הסטודנטים 'אתנחתא' להעצמה אישית ברוח יהודית ישראלית.
The post למרות השינוי: למה לא שרים "מה נשתנה" בסוכות? appeared first on עכשיו 14.